Pobujaj z nami w chmurkach
NIEPUBLICZNY ŻŁOBEK NA MOKOTOWIE
DZIELENIE ZABAWEK NA DZIEWCZĘCE I CHŁOPIĘCE
11.04.2022 | mgr Natalia Jurgielewicz
W dziecięcych pokoikach możemy znaleźć mnóstwo zabawek! Klocki, puzzle, lalki, samochodziki, układanki, misie, zestawy do herbatki czy śrubokręty. Czy rodzice pozwalają Wam wybrać zabawki, którymi chcecie się bawić? Czy jeżeli chłopczyk chciałby dostać lalkę, to ją dostanie? A co jeśli dziewczynka marzy o warsztacie? Czy to w porządku, kiedy chłopcy lubią różowy, a dziewczynki niebieski? Dla Przedszkolaka liczy się tylko to, jak świetnie może się bawić daną zabawką! To dorośli nadają tym rzeczom stereotypowych cech ♀️♂️
Dzielenie zabawek na dziewczęce i chłopięce jest dla dziecka kompletnie niezrozumiałe. Przecież Wy, jako Przedszkolaki, uwielbiacie odgrywać różne sytuacje za pomocą lalek, lub ustawiać tor dla wyścigówek i robicie to wspólnie. Chłopcy nie mają swojego kącika, a dziewczynki nie uciekają do rogu z jednorożcami! Półki nie są podzielone na kolory zabawek, a książeczki o księżniczkach leżą obok tych z piratami. Ciocie nie ingerują w Wasz wybór i chętnie pozwalają rozczesywać swoje włosy chłopcom, a z dziewczynkami wkręcają śrubki. Z radością patrzą, jak rozwijacie swoją wyobraźnię i kreatywność używając do tego, każdego rodzaju zabawek!
Segregacja przedmiotów ze względu na płeć pokazuje Wam tylko tyle, że Wasze uczucia się nie liczą. Czasem wręcz Wasz wybór jest wyśmiewany: „to jest babska zabawka/tym się bawią tylko chłopcy”. Takie słowa budują w Was przekonanie nierówności, ograniczają Waszą niezależność. Zaczynacie negować swoje uczucia i upodobania. I tak naprawdę nie rozumiecie, dlaczego tak się dzieje. Dorośli również tego nie wytłumaczą. Bo dlaczego chłopiec nie może się bawić w kuchnie, a dziewczynka latać samolocikami? Bo to nie wypada? To nie jest argument, który ma prawo ograniczać Wasz wybór! Zabawki pozwalają Wam wczuwać się w różne role, myśleć nieszablonowo. Podczas zabawy w Waszych głowach trwa cudowna przygoda, którą sami kreujecie. Rozwijacie swoje emocje, reakcje, zachowania.
Dlatego bawcie się, czym tylko macie ochotę!
O autorze
mgr. Natalia Jurgielewicz
dyrektor mokotowskiego przedszkola „Małe Chmurki”
Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku pedagogiki oraz studiów podyplomowych na kierunku oligofrenopedagogika i terapia zajęciowa. Swoje umiejętności oraz wiedzę zdobywała m.in. w Centrum Zdrowia Dziecka oraz w Warszawskich żłobkach jako wychowawca i koordynator. Natalia uczy również w Akademii Efektywnej Nauki. Jak sama mówi – praca z dziećmi jest jej pasją i najbardziej satysfakcjonującym zajęciem.