Pobujaj z nami w chmurkach
NIEPUBLICZNY ŻŁOBEK NA MOKOTOWIE
WSPÓLNA DROGA
22.11.2023 | mgr Natalia Jurgielewicz
Rodzic i przedszkole, przedszkole i rodzic. Decydując się na tę formę opieki warto wybrać placówkę, która spełnia nasze oczekiwania. Nie tylko wizualnie, cenowo, odległościowo, ale również pod względem podejścia do wychowywania. Przedszkole ma być bowiem „przedłużeniem” domu, gdzie granice, zasady i normy zostały już jasno powiedziane. Warto na początku przygody z daną placówką dowiedzieć się, jak nauczycielki i opiekunki reagują na poszczególne zachowania, jakie jest stanowisko do chociażby sprzątania, jedzenia, dyscypliny, chorób. W momencie pójścia dziecka do przedszkola, staje się ono dla niego kolejnym punktem rozwoju, miejscem, w którym doświadcza nowych emocji, sytuacji, przyjaźni, a opiekunki zostają zwierzchnikami i wsparciem w tej przygodzie. Dlatego najlepszym co można dla dziecka zrobić jest… wypracować współpracę między rodzicami a przedszkolem. Skuteczna komunikacja na tym polu daje gwarancję lepszego zaopiekowania się dzieckiem. Przedszkole rozumie oczekiwania rodziców, a rodzice respektują zasady i ograniczenia przedszkola, co za tym idzie -podopieczny ma klarowne komunikaty w obu miejscach. To znaczy, że jeśli w przedszkolu nie ma zgody na bieganie z jedzeniem, to w domu takiej
zgody również nie ma. Problem pojawia się w sytuacjach spięcia, kiedy rodzic nie zgadza się z jakąś formą reakcji ze strony przedszkola, lub odwrotnie – to rodzic robi na przekór, stwarzając przy tym zagrożenie dla zdrowia dziecka (np. pozwala dziecku biegać blisko ulicy i podczas spacerów z grupą dziecko chce się odłączać i robić to samo). Obie strony chcą dla dziecka jak najlepiej, dlatego tak ważna jest komunikacja między nimi. Oskarżenia, oszczerstwa, manipulacje, groźby, nie rozwiążą problemu, a jedynie mogą go zaognić. Spokojna rozmowa, bez wyrzutów, a za to z konkretnymi argumentami, może przynieść oczekiwany skutek – i rodzic i przedszkole spojrzą na sytuację ze swoich perspektyw i wybiorą wspólnie najlepsze rozwiązanie. Ten układ ma być bowiem partnerski, przedszkole wspiera rodzica w rozwoju dziecka, ale rodzic musi być też świadomy, że jego dziecko nie jest jedyne w placówce. Że istniejące tam zasady są wyłącznie podyktowane bezpieczeństwem podopiecznych. Kiedy już dojdzie do porozumienia i obie strony wypracują należyty konsensus, będzie można mówić o dobrych warunkach rozwoju dziecka 😊
O autorze
mgr. Natalia Jurgielewicz
dyrektor mokotowskiego przedszkola „Małe Chmurki”
Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku pedagogiki oraz studiów podyplomowych na kierunku oligofrenopedagogika i terapia zajęciowa. Swoje umiejętności oraz wiedzę zdobywała m.in. w Centrum Zdrowia Dziecka oraz w Warszawskich żłobkach jako wychowawca i koordynator. Natalia uczy również w Akademii Efektywnej Nauki. Jak sama mówi – praca z dziećmi jest jej pasją i najbardziej satysfakcjonującym zajęciem.