Pobujaj z nami w chmurkach
NIEPUBLICZNY ŻŁOBEK NA MOKOTOWIE
Wierzenia i patriotyzm w przedszkolu
14.02.2024 | mgr Natalia Jurgielewicz
Jak wierzenia chrześcijańskie wpływają na nasze życie? Jak miejsce, w którym mieszkamy kształtuje nasze postawy? Czy to wszystko może być podyktowane nauką i moralnością, a nie tylko religią i patriotyzmem? Ucząc się o tradycyjnych świętach, takich jak Wielkanoc, Boże Narodzenie, wcale nie musimy przekazywać wiedzy o religii samej w sobie. Możemy rozmawiać z Wami o wartościach jakie za sobą niosą, skąd się wzięły, co znaczyły dla ludzi podczas wojny, zaborów, a co znaczą współcześnie, również pod kątem marketingowym. Porównujemy napływ świeckich zwyczajów jak idea zajączka wielkanocnego, do baranka, który symbolicznie przypomina o ofierze Jezusa. W naszych zajęciach o religiach i tradycjach, nie ma propagandy, a jedynie przybliżanie i nauka kolebek kulturowych. Dowiecie się o Hanuce, o Ramadanie, ubierzcie choinkę, ale też spróbujecie chlebka Naan, medytacji i porozmawiamy o najważniejszych założeniach danych religii. To samo tyczy się krajowych świąt – porównamy polski 11 listopada z amerykańskim 4 lipca. Opowiemy o bohaterstwie, dążeniu do Niepodległości, o niezłomnych ludziach i działaniach, które podejmowali, aby współczesny świat wyglądał tak jak teraz. Skupimy się na znaczeniu świąt narodowych w różnych państwach, aby znać i rozumieć historię. Ominiemy ramy patriotyzmu i ukierunkujemy Was na poznawanie świata, dziedzictwa i zachowania pamięci o wydarzeniach i ludziach zmieniających losy historii. W Małych Chmurkach łączymy religię i patriotyzm z otwartością umysłu, a nauczycielki w przystępny sposób opowiadają o tych rzeczach wychodząc poza nasz kraj zamieszkania. Tworzące nasze przedszkole dzieci różnych narodowości wnoszą do nas nowe zwyczaje, smaki, a nawet ubrania. Cieszymy się, że nasi Podopieczni chłoną różne światy, przez co stają się osobami bardziej empatycznymi i tolerancyjnymi.
O autorze
mgr. Natalia Jurgielewicz
dyrektor mokotowskiego przedszkola „Małe Chmurki”
Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku pedagogiki oraz studiów podyplomowych na kierunku oligofrenopedagogika i terapia zajęciowa. Swoje umiejętności oraz wiedzę zdobywała m.in. w Centrum Zdrowia Dziecka oraz w Warszawskich żłobkach jako wychowawca i koordynator. Natalia uczy również w Akademii Efektywnej Nauki. Jak sama mówi – praca z dziećmi jest jej pasją i najbardziej satysfakcjonującym zajęciem.