Pobujaj z nami w chmurkach
NIEPUBLICZNY ŻŁOBEK NA MOKOTOWIE
MOTORYKA DUŻA I JEJ ROZWÓJ U DZIECKA
15.01.2019 | mgr Natalia Jurgielewicz
Motoryka duża to nic innego jak rozwijanie sprawności fizycznej całego ciała. Stanowi ona wszystkie ruchy, w jakie zaangażowane jest ciało i jest związana z codzienną aktywnością dziecka, która wpływa na prawidłowy rozwój funkcjonowania układu nerwowego, koordynacji ruchowej, wzrokowo-ruchowej, słuchowo-ruchowej oraz koncentracji uwagi. Mówiąc jednym zdaniem – motoryka duża to ogólna sprawność ruchowa dziecka.
Rozwój dużej motoryki – 1-6 rok życia dziecka.
1 rok życia
- Sztywne utrzymywanie głowy wzdłuż osi ciała w leżeniu na wznak (głowa chwieje się przy drobnych ruchach ciała).
- Sztywne utrzymywanie głowy w leżeniu na wznak, nawet po podniesieniu dziecka do pozycji pionowej.
- Uniesienie głowy w pozycji leżenia na brzuchu.
- Podnoszenie głowy wraz z górną partią tułowia w pozycji leżenia na brzuchu.
- Podnoszenie głowy wraz z górną partią tułowia w pozycji leżenia na brzuchu, podpieranie się ramieniem i kręcenie głową we wszystkich kierunkach.
- Oderwanie głowy od podłoża w pozycji leżenia na plecach.
- Siedzenie przy pomocy podtrzymywania w pasie.
- Siedzenie przy pomocy trzymania się podpory.
- Obrócenie się z brzucha na plecy.
- Obrócenie się z pleców na brzuch.
- Oderwanie całego tułowia od podłoża w pozycji leżenia na brzuchu.
- Uniesienie się dziecka przy lekkim pociągnięciu go za ręce.
- Siedzenie w pozycji pochylonej do przodu, podpieranie się rękoma o podłoże.
- Pełzanie na brzuchu, przy pomocy rąk.
- Podskakiwanie przy podtrzymywaniu pod pachami, zginanie i prostowanie kolana.
- Samodzielne siedzenie przez krótka chwilę, bez podpierania się rekami.
- Utrzymywanie części ciężaru swojego ciała na wyprostowanych nogach, przy podtrzymywaniu pod pachami.
- Samodzielne stanie przy podtrzymywaniu za obie ręce.
- Samodzielne siadanie przy podtrzymywaniu się podpory.
- Wstawanie dziecka przy podciąganiu go za obie ręce.
- Samodzielne siedzenie bez podparcia przez co najmniej minutę.
- Samodzielne, pewne siedzenie bez oparcia.
- Stanie bez pomocy przy oparciu się o jakiś przedmiot.
- Samodzielne wstanie przy możliwości chwycenia się podpory.
- Schylanie się i podniesienie zabawki z pozycji stojącej, przy oparciu się o jakiś przedmiot.
- Samodzielne stanie bez oparcia.
- Samodzielne wstanie.
- Raczkowanie przy pomocy kolan i rąk.
- Wykonywanie ruchów chodzenia przy podtrzymywaniu pod pachy.
- Stąpanie bokiem przy podtrzymywaniu się barierki.
- Chodzenie przy podtrzymywaniu za obie ręce.
- Chodzenie przy trzymaniu za jedną rękę.
- Samodzielne przejście kilku kroków
2 rok życia
- Samodzielne chodzenie na sztywnych, szeroko rozstawionych nogach – chodzeniu nie towarzyszą współruchy innych części ciała.
- Płynne, rytmiczne i swobodne chodzenie, ruchom towarzyszy synekinezja (współruchy innych części ciała).
- Toczenie przed sobą dużej piłki w czasie chodzenia.
- Omijanie przeszkód podczas chodzenia.
- Raczkowanie po schodach w górę.
- Raczkowanie po schodach w dół, tyłem.
- Samodzielne kucanie i wstawanie.
- Dotykanie rękami stóp, samodzielne skłony.
- Pchanie przed sobą zabawek na kółkach.
- Szybkie chodzenie, pokonywanie dużych dystansów bez męczenia się.
- Wejście na schody przy podtrzymywaniu z rękę przez osobę dorosłą.
- Schylanie się, aby podnieść przedmiot, bez utraty równowagi.
- Schodzenie ze schodów przy podtrzymywaniu za rękę.
- Kopanie piłki, która lekko potoczy się po podłodze.
3 rok życia
- Podskakiwanie w miejscu – jeden raz, na obu nogach.
- Samodzielne wejście i zejście po schodach, dostawianie nogi do nogi.
- Kopanie piłki do góry.
- Samodzielne chodzenie po schodach, stawianie nóg na przemian i podtrzymywanie się poręczy.
- Pchanie przed sobą zabawkę na kółkach we wskazanym kierunku.
- Jazda na rowerze trójkołowym i hulajnodze.
- Przewrót w przód.
4 rok życia
- Zeskakiwanie z wysokości 20 cm.
- Stanie na jednej nodze przez 15 sekund, z otwartymi oczami.
- Samodzielne bieganie.
- Chodzenie do tyłu i w bok.
- Skakanie w miejscu, odbijanie się obiema nogami, trzy razy.
- Wchodzenie po schodach, bez trzymania się poręczy, stawianie nóg na przemian.
- Schodzenie ze schodów, bez trzymania się poręczy, stawianie nóg na przemian.
- Wspinanie się na drabinkę i zejście z niej.
- Przeniesienie wody w kubku na odległość 3 m, bez rozlewania.
- Wykonanie 10 skoków tzw. żabek, bez zatrzymywanie się i wywrotek.
- Sprawna jazda na trzykołowym rowerku.
5 rok życia
- Zmiana kierunku podczas biegu.
- Wbieganie po schodach do góry.
- Skakanie na jednej nodze (naprzemiennie noga lewa i prawa).
- Skakanie do przodu obiema nogami bez utraty równowagi.
- Wykonanie kilku przewrotów w przód.
- Skakanie do tyłu i na skakance.
- Chodzenie na palcach na dystansie 3 m, bez dotykania piętą podłogi.
- Wstawanie i siadanie z piłką uniesioną nad głową.
- Sprawna jazda na czterokołowym rowerku.
- Przebieganie 30 m w 15 sekund.
6 rok życia
- Zeskakuje z wysokości 10 cm.
- Przebieganie 30 m w 10 sekund.
- Chodzenie po narysowanej linii prostej o długości 1 m.
- Rzucanie piłki na odległość 4 m.
- Łapanie piłki rzuconej z odległości 1,5 m.
- Stanie 10 sekund na 1 nodze.
- Podskakiwanie obunóż 10 razy.
- Sprawne bieganie, skakanie, wspinanie się.
- Jeżdżenie na 2 kołowym rowerze.
- Chętnie uczestnictwo w zabawach ruchowych i sportach (jazda na rolkach, nartach).
Dużą uwagę warto zwrócić na dzieci od samego początku – szczególnie w wieku przedszkolnym. W razie nieprawidłowości da nam to szansę poczynić kroki i wesprzeć jakoś rozwój motoryczny Maluszka. Szczególnie uważajmy na dzieci z nadwagą, które często są wycofane, niepewne siebie i wyciszone lub nadpobudliwe, oraz te bardzo inteligentne, gdyż często się zdarza, że niski poziom motoryczny kompensują sobie zdolnościami umysłowymi.
Motoryka duża jak ją ćwiczyć i rozwijać z dzieckiem w domu?
Ćwiczyć, ćwiczyć i jeszcze raz ćwiczyć. Codziennie, wtedy kiedy tylko mamy taką możliwość. Podczas codziennych czynności. Ruch i aktywność fizyczna pogłębia oddech i pobudza się całe ciało do jeszcze większej aktywności. I właśnie ćwiczenia motoryki dużej są doskonałym pretekstem do ćwiczeń. Na szczególną uwagę zasługuję tu ćwiczenia równowagi:
- Raczkowanie to początkowy etap rozwoju motoryki dużej,
- bieganie, skakanie oraz pokonywanie przeszkód,
- wspinanie się, chodzenie po schodach w późniejszym etapie bez trzymanki,
- pływanie,cudownie wpływa na rozwój całego organizmu,
- naśladowanie zwierząt:na hasło „skaczące małpki” podskakujemy wesoło Warto zwierzęta dobrać do naszego dziecka, im bardziej lubi zwierzątko – tym chętniej będzie je naśladowało,
- chodzenie po wyznaczonej trasie, np. szerokiej szarfie rozłożonej na trawie,
- bardzo energiczne szybkie wstawanie i siadanie na podłodze
- chodzenie noga za nogą np. po linie albo szybki marsz w miejscu,
- „rowerek” w powietrzu, który maluch wykonuje, leżąc na dywanie lub „nożyczki”,
- zabawy przy muzyce np. naśladowanie ruchów, prosty układ dostosowany do wieku dziecka,
- kolejne ćwiczenia to chodzenie do tyłu, do przodu, w bok na zmianę.
- gra w piłkę
- poruszanie wybraną częścią ciała, np. tylko nogą, ręką lub głową,
- bieganie pomiędzy rozrzuconymi piłkami,
- jazda na rowerku biegowym, a także jazda na hulajnodze,
- oraz wszystkie zabawy równoważne, w których bardzo ważna jest koordynacja wzrokowo-ruchowa i wszelkiego rodzaju zabawy związane z rzutem i celnością.
Pamiętajmy, że każde dziecko jest inne i rozwija się w nieco innym tempie. Bardzo ważne jest byśmy nie wymuszali zdobywania nowych umiejętności (np., poprzez wsadzanie dzieci do popularnych chodzików, które nie są dla dzieci wskazane!!!) a obserwowali postępy dziecka. Jeśli rzeczywiście coś nas niepokoi – warto udać się do lekarza lub fizjoterapeuty, który obiektywnie oceni czy nasz Maluch rzeczywiście ma jakieś problemy, czy po prostu rozwija się w nieco wolniejszym tempie
O autorze
mgr. Natalia Jurgielewicz
dyrektor mokotowskiego przedszkola „Małe Chmurki”
Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku pedagogiki oraz studiów podyplomowych na kierunku oligofrenopedagogika i terapia zajęciowa. Swoje umiejętności oraz wiedzę zdobywała m.in. w Centrum Zdrowia Dziecka oraz w Warszawskich żłobkach jako wychowawca i koordynator. Natalia uczy również w Akademii Efektywnej Nauki. Jak sama mówi – praca z dziećmi jest jej pasją i najbardziej satysfakcjonującym zajęciem.