Pobujaj z nami w chmurkach
NIEPUBLICZNY ŻŁOBEK NA MOKOTOWIE
Prywatne czy publiczne?

14.02.2024 | mgr Natalia Jurgielewicz
Wybór przedszkola nierzadko zależy od jego wielkości, oraz liczebności dzieci w grupach. Niektórym rodzicom zależy na kameralności placówki, a dla innych nie jest to wyznacznikiem. Czy warto więc dodać to kryterium do swojej listy wymagań? Przyjrzyjmy się plusom i minusom obu tych rozwiązań. 😊 Przede wszystkim większa grupa przedszkolaków sprzyja interakcjom społecznym, oraz różnorodności. Jeśli dzieci jest więcej, istnieje mniejsze ryzyko, że któreś zostanie osamotnione i wyobcowane w grupie. Taka liczebność pozytywnie wpływa też na poznawanie nowych kultur, doświadczeń oraz zainteresowań i zachowań, gdyż każda osoba wnosi coś nowego do grupy. Większe przedszkola są z reguły lepiej dofinansowane, a kadra nauczycielska jest bardziej rozwinięta (np. logopeda na stałe), co przekłada się na mniejsze koszta po stronie rodziców i zwiększone programy edukacyjne. W większej grupie jednak brakuje indywidualnego podejścia do dzieci, gdyż fizycznie nie ma na to czasu i możliwości. Dzieciom z trudnościami może być ciężko nadążyć za pozostałymi, nauczyciel nie może poświęcić mu tyle uwagi ile potrzebuje. Sporym problemem może być również hałas jaki powstaje na sali – nawet zwykłe rozmowy kumulują się w jeden wielki szmer. Tworzy to efekt przebodźcowania i zmęczenia organizmu. Dzieciom trudniej skupić uwagę w takim zamieszaniu.
W przypadku małych grup niewątpliwym atutem jest możliwość indywidualnego podejścia i dostosowania metod nauczania do każdego dziecka. Możliwości, zainteresowania, zdolności dzieci są lepiej zaobserwowane i można baczniej z nimi pracować w wyznaczonym kierunku. Mniejsze grupy sprzyjają również większej interakcji i zaangażowaniu dzieci w zajęcia, co może prowadzić do lepszej nauki. Dla nauczyciela taka grupa to łatwiejsze utrzymanie porządku, ciszy i bezpieczeństwa. Te warunki wspomagają rozwój dzieci, a poczucie zaopiekowania wpływa na ich lepsze samopoczucie.
Z drugiej strony dla mniejszej grupy czasem ciężko zorganizować jakieś zajęcia czy wycieczki, bo generuje to wyższe koszty niż w przypadku rozłożenia płatności na większą ilość dzieci. Dzieci w kameralnych placówkach mogą się „zamknąć” na nowość i inność przez hermetyczne grono. Mogą być zbyt zbliżone do rówieśników co może ograniczać ich rozwój, ponieważ brakuje im wyzwań ze strony bardziej zaawansowanych dzieci. Duże przedszkole, czy małe? Oba rozwiązania spełniają inne oczekiwania, jednakże dążą do tego samego -rozwoju i zaopiekowania się podopiecznymi. Dlatego wybór nie jest jednoznaczny, a zależy jedynie od potrzeb i wymagań zarówno dziecka jak i rodzica.
O autorze

mgr. Natalia Jurgielewicz
dyrektor mokotowskiego przedszkola „Małe Chmurki”
Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku pedagogiki oraz studiów podyplomowych na kierunku oligofrenopedagogika i terapia zajęciowa. Swoje umiejętności oraz wiedzę zdobywała m.in. w Centrum Zdrowia Dziecka oraz w Warszawskich żłobkach jako wychowawca i koordynator. Natalia uczy również w Akademii Efektywnej Nauki. Jak sama mówi – praca z dziećmi jest jej pasją i najbardziej satysfakcjonującym zajęciem.